Monday, June 22, 2015

På Frälsningsarméns Loppis i Malmberget...

Efter att ha promenerat runt i Malmberget ett par timmar tog jag sikte på Frälsningsarmén. Enligt sin hemsida på nätet har de "Loppis varje tisdag mellan 13-18. Fem damer arbetar med att plocka upp och sortera." På en bild poserade sex glada människor, varav fem i hatt. Och så skulle det finnas café också. Det verkade trevligt. Människor i hatt brukar alltid vara trevliga...

Frälsningsarméns hus ligger centralt i Malmberget. Jag såg det på förmiddagen när jag gick förbi. Då var där stängt och släckt. Nu var det eftermiddag och de borde ha öppnat. Jag gick dit.

Det såg märkligt mörkt och stängt ut fortfarande. Huvudentrén var låst. Jag gick runt huset och hittade en källardörr på baksidan. Den var också låst. Men där satt i alla fall en skylt:

Frälsningsarmen Malmberget
Klädinsamling Måndagar 17-18.

Men inte något om någon loppis. Jag grävde fram min Smartphone. När jag nu gick in på Frälsningsarmén i Malmbergets hemsida och klickade på Second Hand fick jag ett nytt besked:

"Butiken är numera stängd. Vi tackar alla som stöttat vår hjälpverksamhet genom åren."

Det var ju typiskt. Men de sex glada människorna i hatt då? Vad var det för sida? Jag testade återigen att googla "Frälsningsarmén Malmberget Second Hand". Och fick återigen upp hattmänniskorna. På den GAMLA hemsidan.

"Varför ligger den kvar? Det där måste de göra något åt", tänkte jag.

Nej, egentligen tänkte jag något helt annat. Men det ska jag inte skriva här.

I stället styrde jag kosan mot Malmbergets bibliotek. För ett bibliotek visste jag att man hade. Fortfarande. Det hade jag läst på ett anslag på Gällivare bibliotek. Dagen innan. Frågan var bara var biblioteket låg någonstans...

No comments: