Thursday, June 11, 2015

Gällivare Myggmuseum

I Norrland är vintrarna långa, mörka och kalla. Sommaren är kort, men sommardagarna är långa och ljusa. Det kan jag själv intyga från min barndoms och ungdoms somrar på andra sidan Östersjön. Härliga sommardagar. Om det inte vore för myggorna...

Jag la avsiktligt min norrländska resa i slutet av april och början på maj. Snön låg kvar (i alla fall i början av resan) men dagarna var långa, ljusa och inte alltför kalla. Perfekt för fotografering.

Och myggorna slapp jag. Fast vad är egentligen en Norrlandsresa utan myggor? Om du tänker så, rekommenderar jag ett besök på myggmuséet i Gällivare...

myggor


myggmuseum
Myggmuséet låg tidigare i en gammal järnvägsstation vid naturreservatet Sjaunja, ett gigantiskt mygg/rområde. Av oklara anledningar ligger det numera inne i Gällivare, halvvägs upp i trappan på den gamla folkskolan inne vid torget.

gällivare myggmuseum
Den här montern transporterade mig omedelbart tillbaka till sommaren 1989...

No comments: