Tuesday, July 31, 2012
Rapport från en resa genom ingenmansland...
Skånetrafikens sommarkort är fantastiskt. För 550 kronor får man åka överallt i hela Skåne, i två månader (15 juni - 15 augusti). Mycket prisvärt. Synd bara att man inte är skåning. Jo, genetiskt är jag till största del skåning (68,75%, ungefär...), men det hjälper inte i det här sammanhanget. Vad jag syftar på är att jag bor i Blekinge. Nu på sommaren alltså, annars bor jag ju i Göteborg. Olofström heter den lilla mysiga kommun där jag är uppvuxen, och den ligger i västra Blekinge, precis på gränsen till Skåne. Jag kliver på bussen vid Gamla torget, och åker sedan en knapp mil, det brukar ta 10 minuter, och är sedan i Skåne där sommarkortet börjar gälla. Månadskorten för denna ensamma mil, under de två månader som Skånetrafikens sommarkort är aktivt, är...håll i dig nu...1200 kronor!(600 kr/månad)
Ja, jag förstår att det bara är under sommaren som man kan åka Skåne runt för 550 kr (275 kr per månad). I vanliga fall kostar det betydligt mer. Utan sommarrabatt hade det kostat 2300 kr (1150 kronor per månad). Enligt skånetrafikens hemsida sparar du ungefär 3/4 (75%) av priset om du köper sommarkort. Ett fantastiskt bra erbjudande. Men jämför då det med priset för ett periodkort från Olofström till Skånegränsen (1 mils resväg) för 1200 kronor (600 kronor per månad) Det är alltså hälften så mycket som priset för ett kort som du skulle kunna åka hela Skåne runt på. Till ordinarie pris! Kan det verkligen stämma?
Periodkort 1 mils resa under två månader: 1200 kronor (600 kr/månad)
Periodkort hela Skåne runt under två månader: 2300 kr ordinarie pris. (1150 kr/månad)
Det låter helt absurt, och det är det naturligtvis också, men det finns en förklaring. Anledningen är att du när du köper det första kortet, betalar du inte bara för resan på 1 mil, utan även för att passera en gräns och ett ingenmansland. Dessutom betalar du för en bit av resvägen två gånger. I alla fall om du kombinerar periodkortet med ett sommarkort. Låter det konstigt? Låt mig förklara:
Kollektivtrafiken i Skåne, och Blekinge, och i de flesta andra delar av Sverige, baseras på ett zonsystem. Landskapet är uppdelat i olika zoner, och du betalar för varje zon du åker i. Om du till exempel ska åka från Kristianstad till Hässleholm så är det fem zoner. Om du kliver av i Vinslöv (strax före Hässleholm) så blir det bara fyra zoner. Helt logiskt. Du betalar samma pris för varje zon, men det blir billigare ju fler du passerar.
Från Olofström till Skånegränsen åker du bara i en zon. Det är samma zon från det att jag kliver på bussen, tills dess att den kör in i Skåne län nere vid motocrossbanan utanför Jämshög. När jag sedan är inne i Skåne län åker jag fritt, eftersom jag har köpt ett sommarkort som låter mig åka fritt inom Skåne. 1 zon till gränsen, sommarkortet efteråt. Självklart, kan man tycka, men så enkelt är det inte.
Om jag ska köpa ett månadskort att kombinera med mitt sommarkort, så räcker det inte med att jag köper ett månadskort för att åka 1 zon i Blekinge fram till Skånegränsen. Jag måste köpa ett månadskort för TVÅ zoner. Dubbelt så mycket, dubbelt så dyrt. 1 zon Blekinge OCH 1 zon Skåne. Trots att jag har köpt ett sommarkort för fria resor i alla zoner i Skåne, så måste jag betala extra för 1 zon i Skåne ändå. Det vill säga, jag måste betala 1 zon i Skåne två gånger.
Anledningen är att Skånekortet inte gäller i hela Skåne som det påstås, utan bara fram till sista hållplatsen i Skåne. Den ligger max 1 kilometer från gränsen. Under dessa 1000 meter befinner jag mig fortfarande i en skånsk regiontrafikzon, men mitt kort gäller inte där. Därför måste jag betala en gång till för den zon jag redan har betalat och åkt sex kilometer i, för att få åka den sista biten fram till gränsen där Blekingezonen börjar. Detta gäller enbart för resa med sommarkortet, vanliga bussbiljetter slutar inte att fungera vid sista hållplatsen. Köper du en vanlig bussbiljett från Näsum (största samhället i zonen på Skånesidan) till Olofström, så gäller den för hela zoner. Du behöver inte betala någon del två gånger. Åker du från Näsum och till Olofström så åker du genom två zoner och du betalar för två zoner. Varken mer eller mindre. Inget konstigt med det.
Men åker du samma sträcka med sommarkort (som gäller för resor i alla zoner i Skåne), och därigenom redan har betalt för Näsumszonen, så uppstår tydligen en tredje zon, mitt i resvägen. Mellan sista hållplatsen i Skåne och länsgränsen uppstår ett ingenmansland. För att passera detta ingenmansland måste du betala extra, men du kan inte betala enbart för ingemanslandet, du måste betala för resan du nyss gjorde genom hela Näsums samhälle och dess omgivningar också. Som du redan har betalat för när du köpte sommarkortet. Jag får inte riktigt ihop det där...
Ja, jag förstår att det bara är under sommaren som man kan åka Skåne runt för 550 kr (275 kr per månad). I vanliga fall kostar det betydligt mer. Utan sommarrabatt hade det kostat 2300 kr (1150 kronor per månad). Enligt skånetrafikens hemsida sparar du ungefär 3/4 (75%) av priset om du köper sommarkort. Ett fantastiskt bra erbjudande. Men jämför då det med priset för ett periodkort från Olofström till Skånegränsen (1 mils resväg) för 1200 kronor (600 kronor per månad) Det är alltså hälften så mycket som priset för ett kort som du skulle kunna åka hela Skåne runt på. Till ordinarie pris! Kan det verkligen stämma?
Periodkort 1 mils resa under två månader: 1200 kronor (600 kr/månad)
Periodkort hela Skåne runt under två månader: 2300 kr ordinarie pris. (1150 kr/månad)
Det låter helt absurt, och det är det naturligtvis också, men det finns en förklaring. Anledningen är att du när du köper det första kortet, betalar du inte bara för resan på 1 mil, utan även för att passera en gräns och ett ingenmansland. Dessutom betalar du för en bit av resvägen två gånger. I alla fall om du kombinerar periodkortet med ett sommarkort. Låter det konstigt? Låt mig förklara:
Kollektivtrafiken i Skåne, och Blekinge, och i de flesta andra delar av Sverige, baseras på ett zonsystem. Landskapet är uppdelat i olika zoner, och du betalar för varje zon du åker i. Om du till exempel ska åka från Kristianstad till Hässleholm så är det fem zoner. Om du kliver av i Vinslöv (strax före Hässleholm) så blir det bara fyra zoner. Helt logiskt. Du betalar samma pris för varje zon, men det blir billigare ju fler du passerar.
Från Olofström till Skånegränsen åker du bara i en zon. Det är samma zon från det att jag kliver på bussen, tills dess att den kör in i Skåne län nere vid motocrossbanan utanför Jämshög. När jag sedan är inne i Skåne län åker jag fritt, eftersom jag har köpt ett sommarkort som låter mig åka fritt inom Skåne. 1 zon till gränsen, sommarkortet efteråt. Självklart, kan man tycka, men så enkelt är det inte.
Om jag ska köpa ett månadskort att kombinera med mitt sommarkort, så räcker det inte med att jag köper ett månadskort för att åka 1 zon i Blekinge fram till Skånegränsen. Jag måste köpa ett månadskort för TVÅ zoner. Dubbelt så mycket, dubbelt så dyrt. 1 zon Blekinge OCH 1 zon Skåne. Trots att jag har köpt ett sommarkort för fria resor i alla zoner i Skåne, så måste jag betala extra för 1 zon i Skåne ändå. Det vill säga, jag måste betala 1 zon i Skåne två gånger.
Anledningen är att Skånekortet inte gäller i hela Skåne som det påstås, utan bara fram till sista hållplatsen i Skåne. Den ligger max 1 kilometer från gränsen. Under dessa 1000 meter befinner jag mig fortfarande i en skånsk regiontrafikzon, men mitt kort gäller inte där. Därför måste jag betala en gång till för den zon jag redan har betalat och åkt sex kilometer i, för att få åka den sista biten fram till gränsen där Blekingezonen börjar. Detta gäller enbart för resa med sommarkortet, vanliga bussbiljetter slutar inte att fungera vid sista hållplatsen. Köper du en vanlig bussbiljett från Näsum (största samhället i zonen på Skånesidan) till Olofström, så gäller den för hela zoner. Du behöver inte betala någon del två gånger. Åker du från Näsum och till Olofström så åker du genom två zoner och du betalar för två zoner. Varken mer eller mindre. Inget konstigt med det.
Men åker du samma sträcka med sommarkort (som gäller för resor i alla zoner i Skåne), och därigenom redan har betalt för Näsumszonen, så uppstår tydligen en tredje zon, mitt i resvägen. Mellan sista hållplatsen i Skåne och länsgränsen uppstår ett ingenmansland. För att passera detta ingenmansland måste du betala extra, men du kan inte betala enbart för ingemanslandet, du måste betala för resan du nyss gjorde genom hela Näsums samhälle och dess omgivningar också. Som du redan har betalat för när du köpte sommarkortet. Jag får inte riktigt ihop det där...
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment