Sunday, July 22, 2012

Lättlunch är farligare än man kan tro...

Min plan var att bara ta en lätt lunch innan besöket på Plastens Hus. Det hade varit mycket Carbonara på sistone, så både jag och min plånbok hade behov av något magert. Färdigbredd knäckebrödsmacka, drickyoghurt och en burk utgången Keso för halva priset. Billigt, gott och nyttigt. Det lät ju bra. Föga anade jag att...

Jag satte upp varorna på bandet. Det blev min tur. Jag hälsade på kassörskan, som snabbt och vant slog in mina varor. Hon meddelade mig summan, och jag satte i mitt betalkort. Jag skulle precis slå in min kod när jag kom på att:

JAG: - Oj, jag glömde dra mitt ICA-kort.
KASSÖRSKAN: - Ingen fara. Du kan göra det nu.

Jag tog ut kortet igen och plockade fram mitt ICA-kort. Jag drog det, tryckte på den röda knappen ("Stopp" som i "Jag vill inte betala med ICA-kortet", precis som jag har lärt mig på ICA i Göteborg). "Bonus Registrerad" stod det. Sedan satte jag i mitt betalkort igen. Precis som vanligt. "Välkommen" stod det på displayen. Sedan hände ingenting...Den brukar fråga efter min kod...

K: Tryck på på "STOPP". Den röda.
Jag tryckte på den röda knappen. Ingenting hände.

J: Det står fortfarande bara "välkommen"
K: Tryckte du på "STOPP"? Den röda?
J: Jadå, men jag kan göra det igen.


Jag tryckte ett par gånger till på den röda. Ingenting hände. Jo plötsligt så blev rutan på kortläsaren svart. Och där stod några vita hieroglyfer. Helt oläsliga.

J: Det står något konstigt...
K: Vad står det då?
J: Jag har inte en aning...
K: Får jag kortet? Jag kan prova att knappa in kortnumret på datorn...


Hon fick kortet. Och hon knappade. Men det fungerade inte. Hon kliade sig i huvudet.

K: Öhrm...Har du inga kontanter?

Jo, faktiskt. Det var så billigt att jag faktiskt hade några tjugor i plånboken. Hon tackade, jag fick växel och gick för att packa. Nästa kund betjänades. Och försökte använda sitt betalkort. Vilket naturligtvis inte fungerade...

Det talas mycket om olika dieter, och om hur nyttigt det är med lättlunch. Och det kanske är nyttigt för oss människor, men det är uppenbarligen inte lika nyttigt för mataffärernas betalningssystem. Det är det aldrig någon som berättar för oss... Kom ihåg var du läste det först!

6 comments:

Anonymous said...

Can I simply say what a relief to find somebody that truly knows
what they're discussing on the internet. You definitely realize how to bring an issue to light and make it important. More and more people should check this out and understand this side of the story. I was surprised you're not more popular since you certainly
possess the gift.

my blog post - easy ways to make money online

Anonymous said...

I'm not sure where you're getting your info, but great topic.
I needs to spend some time learning more or understanding more.
Thanks for fantastic information I was looking for this info for my mission.


Feel free to visit my site ... legitimate way to make money online

Anonymous said...

Hi just wanted to give you a brief heads up and let you know a few of the images aren't loading properly. I'm not sure why but I think
its a linking issue. I've tried it in two different internet browsers and both show the same results.

Also visit my blog post free ways to make money online

Anonymous said...

Hi there, just wanted to mention, I loved this article.

It was inspiring. Keep on posting!

My blog post - http://www.fliplife-wiki.com/

Anonymous said...

This is a really good tip particularly to those fresh
to the blogosphere. Simple but very accurate information… Appreciate your
sharing this one. A must read article!

My web page: make money writing reviews online

Anonymous said...

It's enormous that you are getting ideas from this article as well as from our argument made at this place.

Have a look at my site: eliminate cellulite