Wednesday, November 23, 2011

Mer eller mindre förvånande tågnyheter...

Senaste tågnyheterna från GP: Trafikverket anlitar ett företag för underhåll av banorna i Västsverige. Företaget lyckas inte sköta underhållet. De lyckas inte rekrytera folk. (Lite förvånande) Följaktligen lyckas de inte heller med snöröjningen. (Föga förvånande) De kräver extra pengar. (Jag är inte förvånad) Trafikverket vill inte ge dem mer pengar (Jag är än mindre förvånad) Istället säger Trafikverket upp det femåriga avtalet redan efter tio månader. (Förvånar mig inte heller) Eller rättare sagt, de båda parterna säger upp det ömsesidigt. (Det låter i alla fall bättre) Detta sker den 6 juli (Då var snön borta sedan länge). Företaget får 125 miljoner som ersättning för uppsägningen (Nu är jag däremot lite förvånad). Sedan kommer Trafikverket på att det nog kommer att snöa i år igen. Då anlitar man företaget igen, (Nu är jag mycket förvånad) om än bara fram till 31 maj (Ja, det borde räcka. Snö i juni är ovanligt.). Nu är jag inte bara förvånad, utan vet inte vad jag ska tro. Antingen har företaget gjort fel, och då ska de väl inte ha någon ersättning, och definitivt inte få uppdraget på nytt? Eller så var det inte deras fel, men varför sa man då upp avtalet? Någon som kan förklara? Tydligen försökte man få uppsägningsavtalet hemligstämplat också. Det är ett smidigt sätt att undvika frågor...

Förmodligen är historien mer komplex än vad som framgår i tidningen, det brukar vara så. Men någon sanning bör det väl ligga i det?  Och nog var det strul i tågtrafiken förra vintern och våren, det kan ingen förneka. Även när det inte var någon snö. Det har jag skrivit om förut. Till exempel Här och Här och Här. Och Här. Och på några ställen till.

Jag ställer mig nu också frågande till om det verkligen kan ha varit svårt att rekrytera snöskottare förra vintern? Eller ville man bara inte betala för dem? Det är mycket slimmande av personalstyrkor nuförtiden. Särskilt bland privata företag som tar över olika tjänster. Den 30-årige nakenfisen från Göteborg (Nej, det är inte jag) som antastar damer på dubbeldäckartåg, borde vara självskriven som gratis snöskottare den här vintern i alla fall. Naken, naturligtvis...

För övrigt har jag noterat i min besöksstatistik att jag i veckan som gick hade besök från Banverket. Någon på Banverkets internetserver har läst om mina erfarenheter av tågstrul. Det glädjer mig oerhört. Vad som dock är förvånande i sammanhanget är att Banverket inte existerar längre. Det ersattes den 1 april av Trafikverket. Är alltihop måhända ett försenat Aprilskämt?

No comments: