Thursday, July 28, 2011

Är JAG en spammare nu?

Häromdagen blev jag kontaktad av en man som ville använda två av mina bilder till ett par annonser. Det var trevligt, det hör inte till vanligheterna. Först måste vi dock inhämta tillstånd från personerna på bilderna. Det är viktigt. Jag känner dem inte, men jag vet ungefär vilka de är, och har hittat deras namn. Därför tänkte jag börja med att kontakta dem via Facebook.Det gick bra att skicka till de sju första, men när jag skulle skicka till den sista så sa Facebook STOPP. Tydligen så misstänkte man att jag var Spammare, eftersom jag skrev ungefär samma sak till allihop, utan att vara Facebook-kompis med dem. Åtta stycken? Varför är det ingen som stoppar den där Henry, som skickar mig flera hundra identiska mail varje dag?

6 comments:

Marielle said...

Hej. Jag såg din kommentar på min blogg och jag har inte fått något meddelande från dig på Försök skicka igen eller kontakta mig på telefon, 0727-109929

Marielle said...

Här är min email: mellamari-l@hotmail.com

Anonymous said...

Det där verkar inte gälla religiösa grupper som försöker omvända mig åt olika håll, hur många gånger kan de egentligen ringa på min dörr innan de inser att jag gömmer mig i badrummet var gång de kommer?

T'syf ~pl said...

Jag känner igen det där, bara det att jag brukar gömma mig i kokvrån istället för badrummet... Men jag förstår din tanke. Tänk om det hade varit som det nu var för mig: Sjätte gången samfundet ringer på en dörr till en okänd, så kommer det ut en lapp genom brevinkastet:

Du har nu försökt pracka på ditt budskap på sex människor du inte känner. Tror du verkligen de är intresserade? Vi här på "DoorBook" tror att du är en Spammare. Detta är en varning, så gör inte om det.

Och när du ringer på den sjunde dörren så kommer det inget ljud från dörrklockan. Istället kommer det ut en lapp även ur detta brevinkast:

Du har nu ringt på en okänd dörr för mycket. Du är nu spärrad från att ringa på alla okända personers dörrar, och alla kända som inte har ringt på din först, för obestämd framtid. Det kan ta ett par timmar, det kan ta dagar. Du kan inte kontakta oss för att förklara dig, inte heller ifrågasätta detta beslut, inte ens få reda på hur länge du är spärrad. Vi vet nämligen inte. Det kallas för "DoorBooks ryska roulett".

Formuleringen är min egen men budskapet är precis det som jag fick av dem. Vad gäller religiösa samfund utanför dörren så hade det varit förträffligt, men när man själv behöver komma i kontakt med folk så är det frustrerande.

Välkommen tillbaka till bloggen förresten! Jag har också sett att du är tillbaka i en annan betydelse. Det är synd att tillbaka i den andra betydelsen ska vara så långt bort, men å andra sidan är ju kommentarsfältet på bloggen desto närmare...

Anonymous said...

Tycker det låter som ett bra förslag...

Och ja, jag har återvänt till en smula nordligare breddgrader. Men vad har hänt med dina inlägg? är du ute på en världsomspännande sverigeresa, så att du inte haft tid att uppdatera?

T'syf ~pl said...

Något ditåt, det har blivit mycket resande den senaste tiden. Kom hem från en våt Stockholmsresa häromdagen, och det var den andra huvudstaden på en vecka(!) Just nu är det släktbesök här. Men jag har många bilder och ett långt så gott som färdigt blogginlägg färdigt som bara väntar på att skrivas in. Jag skrev det i mitt block på tåget, direkt efter en synnerligen irriterande incident på Stockholms central (jag lyckas naturligtvis inte resa med tåg från Stockholm till Blekinge utan att något dumt ska inträffa...) Jag bör hinna skriva in det i morgon Söndag. Du får försöka hålla ut tills dess...