Saturday, May 24, 2014

Värmlandståg är INTE detsamma som Västtåg eller SJ Regional (osv osv)

Bakgrundsinfo: Du kanske minns mina svårigheter att skilja på SJ Regional (osv osv) och Västtåg. Om inte så kan du läsa om det här. Och kanske du minns SJ Regionals (osv osv) oklarheter och okunskaper om vilka biljetter som gäller på tågen. Om inte så kan du läsa om det här. Sammanfattningsvis så ser ett SJ Regional ut så här:

sj regional

Och ett Västtåg ser ut så här:

 västtåg

Onsdag morgon regnade det lika mycket som dagen innan, men jag kunde ju inte tillbringa en hel regndag till i Karlstad. Jag skulle ju se på Värmland. Efter en stunds överläggande med mig själv kom jag fram till en plats att besöka. Trots vädret. Men för att ta mig dit behövde jag åka tåg. Och även om jag vet att mitt länskort från Värmlandstrafiken gäller på tåget också, så vet uppenbarligen inte all tågpersonal det. Men den här gången handlade det om Värmlandstrafiks egna tåg. De borde ju veta. Jag var mycket nyfiken på att se hur dessa tåg såg ut. Västtåg och SJ Regional (osv osv) ser ju likadana ut, men hur ser egentligen ett Värmlandståg ut? Låt oss bege oss till Karlstads station för att se efter:

Karlstad station, central, järnvägsstation, centralstation, karlstads, tågstation
Karlstad station (Foto Anders N)

Tåget ska avgå från spår 21. Så det blir att gå ganska långt. Eller?

Karlstad station, central, järnvägsstation, centralstation, karlstads, tågstation


Nej. Det finns bara tre spår med persontrafik på Karlstad station. Spår 1, spår 20 och Spår 21. Varför man inte kallar dem 1, 2 och 3 vet jag inte. Det borde vara enklare. Men det låter naturligtvis större och finare när man gör så här. Låt oss gå bort till spår 3...jag menar 21. Jag tror att tåget redan står inne...

värmlandståg, värmlandstrafik, tåg
Alltså, nu får de väl ändå ta och skärpa sig...

Reginatåg
Då ska vi försöka reda ut det här. I förgrunden ser du ett SJ Regional (osv osv). Slående likt ett  Västtåg, men ändå inte. I bakgrunden ser du två Värmlandståg. De ser nästan likadana ut som SJ Regional (osv osv) och Västtåg, men saknar Västtrafiks kortläsare, som finns på både Västtåg och SJ Regional (osv osv). Västtåg finns inte i Värmland. Bara i Säffle...ibland. Du känner lättast igen Värmlandståg på den gröna linjen på sidan. Och så kan du se att det står Värmlandstrafik på sidan på dem. Det står det förstås på SJ Regional (osv osv) också, men det betyder inte att de tar Värmlandstrafiks biljetter. Inte alla sorter i alla fall. Värmlandstrafiks periodkort ska fungera även på SJ Regional (osv osv) enligt Värmlandstrafiken. Det vill säga Årskort, 30-dagars- och 14-dagarskort. Fast 14-dagarskortet kände SJ inte till när jag skulle åka...

Att en sträcka trafikeras av flera olika operatörer lär vara bra för passagerarna. Konkurrens kallas det. Men måste verkligen alla tåg se likadana ut? Reginatåg (som modellen kallas) är förmodligen väldigt bra, eftersom alla kör dem. Men måste verkligen ALLA företag ha tåg i samma färg? Det känns som om de VILL att vi ska blanda ihop dem...

No comments: