Sunday, May 18, 2014

Karlskoga - En nobel stad... (Och om vikten av att ha alla hästar hemma)

Karlskoga, buss, bussterminal, busstation, station, resecentrum
Till Karlskoga anländer man med buss. Järnväg finns, men ingen station. Jag kliver ur den gula Värmlandsbussen på bussterminalen och ser mig omkring. Alla andra bussar är blå. och accepterar följaktligen inte mitt gula Länskort. Har jag lämnat Värmland? Ja och nej. Karlskoga ligger i Värmland, men inte i Värmlands Län. Varför Karlskoga har valt att liera sig med Örebroarna istället vet jag. Karlskoga ligger med andra ord i Örebro län. Men inte i Närke. Utan, som sagt, i Värmland. Därför kan man åka till Karlskoga med Värmlandskort, men man kan inte åka i Karlskoga med Värmlandskort. Lite rörigt, men man lär sig...

karlskoga
Det första jag slås av när jag börjar promenera in mot centrum är att Karlskoga är stort. Förhållandevis. I alla fall betydligt större än jag förväntade mig. Det lilla brukssamhället i min fantasi visade sig vara en välmående medelstor stad. Med sina 27000 invånare är man jämnstort med Varberg, och bara något mindre än Landskrona. Faktum är att Karlskoga är Värmlands näst största stad, efter Karlstad. Men alltså inte Värmlands läns näst största stad. Eftersom man inte är med där överhuvudtaget. Däremot är man också Örebro läns näst största stad. Efter Örebro då, naturligtvis. Och då har invånarantalet ändå minskat betydligt sedan 1970-talet, då man nästan var uppe vid 40 000. Karlskoga kommun däremot är inte så stor. Knappt 30 000 invånare. Förutom Karlskoga finns det knappt några fler orter i kommunen. Näst störst är Linnebäck, som har 150 invånare...

karlskoga, centrum, torget, torgkarlskoga, centrum, torget, torgKarlskoga kyrkakarlskoga, frisör, frisörsalong, kiosk, tält, tältet, blomsteraffär
I Karlskoga finns Sveriges, förmodligen, snyggaste frisörsalong. Tidigare servering, kiosk och blomsteraffär...

karlskoga kommunhus
Kommunhuset är skyltat på svenska och finska, vilket bör vara tämligen unikt i Sverige. Bruksorter brukar ha många finskättade medborgare, men det var ovanligt tydligt i Karlskoga, där många jag mötte talade finska. Det noterade jag redan innan jag fick se kommunhuset. Men andelen Sverigefinländare i kommunen, ungefär 4%, är faktiskt under riksgenomsnittet som ligger på ungefär 5%. Enligt wikipedia i alla fall. Frågan är hur det kommer sig att finskan har så starkt fäste. Kan det ha med de så kallade finnskogarna att göra? Även om jag trodde att de låg mera i norra och nordvästra Värmland, än här i sydöst. Om någon vet varför finskan har så starkt fäste i Karlskoga, så får ni gärna skriva en kommentar...

bofors
bofors
Att Karlskoga är en bruksort har jag tidigare nämnt. Förmodligen har du hört mer talas om bruket än om staden själv. Det är nämligen inget mindre än det välkända, och i vissa fall ökända, Bofors. Välkänt såsom Sveriges stora vapentillverkare och för sina prima kanoner, ökänt tack vare Boforsaffären på 1980-talet.

bofors, boforskanon, kanon, haubits, fälthaubits, 77, 77a, 77, a, b, boforsaffären
Bofors Fälthaubits 77, detta exemplar på Brigadmuseéet i
Karlstad, var produkten som resulterade i affären... 

 Alfred Nobel
Bofors mest kände ägare var Alfred Nobel. Dynamitarden, uppfinnaren, företagsledaren, dramatikern och prisinstiftaren. Här finns ett nobelmuseum och Karlskogas officiella slogan är "Alfred Nobels Karlskoga". Vilket kan få folk att tro att det var här han föddes och/eller verkade. Faktum är att han föddes i Stockholm, flyttade till Sankt Petersburg som nioåring och sedan tillbaka till Stockholm vid 30 års ålder. När hans affärer kommit igång reste han länge mellan olika platser i världen. En stor del av sin tid tillbringade han i Paris. Först vid 61 års ålder, vilket framgår av inskriptionen, förvärvade han Bofors. När han dog två år senare befann han sig i Italien. När hans testamente skulle lagföras ansåg Frankrike att han var fransman, och att de därför skulle ta hand saken. Sverige och Karlskoga protesterade. Tack vare ett franskt talesätt som lyder ungefär att "där en man har sina hästar har han sitt hem" avgjordes saken. Alfred Nobel hade nämligen några hästkrakar i Karlskoga. Därför är Sverige det land som varje vinter uppmärksammas i hela världen i samband med utdelande av priser till storheter inom vetenskap och litteratur.

Och det är därför det är så viktigt att ha alla hästar hemma...

rondellhäst, rondllhästar, rondelldjur, rondellhund, rondell, karlskoga
 Rondellhästar, Karlskoga

No comments: