Saturday, June 25, 2011

Inte bara klaga

Det känns som om vart och var annat blogginlägg jag skriver just nu har med någon form av klagomål att göra. Det är inte avsiktligt. Tvärtom har det gått så långt att jag håller inne med ett par väldigt smaskiga blogginlägg, just för att de kan få mig att framstå som en riktig Gnälle-Pelle. Det sedan länge utlovade om "Restaurangen" i Vänersborg är ett av dem, men jag har också om omdömeslösa studenter och om underliga biljettautomater i kollektivtrafiken. Och så några om tåg. Och ett om ett antikvariat, vars ägare helt klart inte tycker om mig. Du hör själv, det är bara gnäll, gnäll, gnäll. Så ska det väl inte vara? Finns det inte något bra som hänt på sistone? Jodå, en hel del. Varför har jag inte skrivit om det? Jag vet inte... Har jag inte gjort några spännande matexperiment på sistone? Nej, inte alls. Tyvärr. Bara pastakokning. Det är så när man mest är ute och far, och inte är hemma i sitt eget kök. Men ätit har jag gjort, och här kommer något som är positivt. På torget i Karlshamn ligger Petterssons gatukök. Gammalt och anrikt, det har i alla fall legat där så länge jag kan minnas. När jag var liten och vi var i Karlshamn, så var det tradition att besöket skulle avslutas med en hamburgare på Petterssons. Denna tradition fick ett tvärt slut för ganska precis tio år sedan, när jag serverades en kylskåpskall hamburgare av något slags vikarie, vid ett besök där. Nej, vänta, nu låter det som om jag klagar igen, men det gör jag inte alls. Inget gnäll alls. Fortsätt läsa, är du snäll. Det har bara inte blivit av att jag har gått dit igen. Men så häromdagen när jag befann mig i stan så kände jag att det var dags för ett besök igen. Och det var hur trevligt som helst. Inga kylskåpskalla vikarier utan trevliga kompetenta tjejer i varierande åldrar, som alla hör vad man säger. Dessutom har man börjat servera dagens rätt. Tre alternativ, och just det som jag vill ha finns fortfarande kvar när klockan börjar närma sig halv två och även jag är hungrig. Det är betydligt ovanligare än du kanske tror. Nu är ju min Blekingeresa slut, men innan dess hann jag med att äta både


och



...dock inte samma dag. Raggmunken kommer jag att göra ett försök med själv när hösten kommer och jag återvänder till köket på allvar... Först ska jag göra Skåne osäkert!

No comments: