Saturday, June 25, 2011

Blekingeresans sista resa gick till...

Med endast ett dygn kvar på mitt Blekingekort, så var jag tvungen att välja. Det fanns många platser jag skulle vilja se och besöka, men inte hunnit med under månaden som gått. Valet föll till slut på en plats som jag passerade förra sommaren, men där jag då inte hade tillfälle att stanna till. Jag syftar på:

råå, helsingborg, foto anders n
Välkommen till Råå (Foto Anders N)

Råå. En ort som jag har hört talas om. Flera gånger. Men jag visste inte att det var här den låg. Så nära till mina gamla hemtrakter. Trodde absolut att det var någonstans i Skåne, närmare Helsingborg, men så var det tydligen inte alls. Man lär sig något nytt varje dag, som bekant...

Jag hade heller ingen aning om att det var ett så, ska vi säga...lantligt samhälle. Jag tänkte mig en ganska stor ort, med några hus. Kanske en affär, och en skola. Hur mycket jag än ansträngde mig, så lyckades jag inte hitta ett enda hus inom samhällets gränser. Inga invånare alls. Råå måste vara Sveriges minsta samhälle. Det är definitivt det smalaste. Det är så smalt att i samma ögonblick som man beger sig in i det, så lämnar man det också bakom sig. Tror du mig inte? Se själv...
råå, panorama, utsikt över, helsingborg, foto anders n
 Råå - Panoramabild (Foto Anders N)
Se även nedanstående utsiktsbild över samhället och dess närmaste omgivningar. Skylten på de tidigare bilderna kan skymtas i profil, som ett litet grått streck, ungefär mitt i bilden...

råå, helsingborg, utsikt över, foto anders n
Råå, Utsikt över samhället från gamla banvallen
(Foto Anders N)

No comments: