Sunday, May 8, 2011

Cortegeprogrammet 2011 - Försäljarna

cortegeprogramförsäljare, försäljare, student, chalmers, chalmerskortegen, chalmerscortegen, cortegen, kortegen, cortegeprogram, program, programblad, foto anders n
Mer valborg. Den kanske mest tydliga valborgstraditionen här i Göteborg är naturligtvis Chalmerskortegen. Gatorna stängs av och folk fyller trottoarerna. Men innan dess så dyker dessa filurer upp lite överallt. De säljer cortegeprogrammet.

cortegeprogramförsäljare, försäljare, student, chalmers, chalmerskortegen, chalmerscortegen, cortegen, kortegen, cortegeprogram, program, programblad, foto anders n
Vart man än går så finns de där.
Och frågar: "Får det vara ett cortegeprogram?"

cortegeprogramförsäljare, försäljare, student, chalmers, chalmerskortegen, chalmerscortegen, cortegen, kortegen, cortegeprogram, program, programblad, foto anders n
Och jag svarar naturligtvis "Nej tack, jag har ett redan".

cortegeprogramförsäljare, försäljare, student, chalmers, chalmerskortegen, chalmerscortegen, cortegen, kortegen, cortegeprogram, program, programblad, foto anders n
 För det har jag. Att det sedan råkar vara från
2007 har inte med saken att göra...
cortegeprogramförsäljare, försäljare, student, chalmers, chalmerskortegen, chalmerscortegen, cortegen, kortegen, cortegeprogram, program, programblad, foto anders n
 Jag rörde mig långsamt upp mot Chalmers.
Ju närmare jag kom, desto yngre blev försäljarna...

(Fortsättning i nästa inlägg)

3 comments:

Anonymous said...

Har också uppmärksammat att studenterna blir allt yngre, främst för att jag själv blir allt äldre.På valborg när jag traditionsenligt hade på mig min studentmössa frågade några , betydligt yngre universitetsstuderande om jag just tagit studenten. Jag vet inte riktigt vad man ska svara på den frågan, har jag kommit in i den åldern då det är en komplimang att jag ser yngre ut? Bevare mig väl, bara det gör att jag känner mig redo att ta ut förtidspension.

T'syf ~pl said...

Du ska nog inte lägga för stor vikt vid den där frågan. Var det på Valborg och de var små universitetsvalpar (jag minns dom så väl från Filmvetenskapen) så var de garanterat onyktra och det enda de kunde se i all suddighet var mössan.

Själv har jag aldrig träffat på någon som undrat om jag var yngre än jag var. Så jag har aldrig behövt fundera på frågan. Jag har följaktligen också bara behövt visa leg en enda gång för att bevisa min ålder. Det var på ett tåg i Värmland där konduktörstanten påstod att jag var för gammal för att åka som ungdom. Hon hade fel. När jag var 14 trodde folk att jag var 17, när jag var 19 blev jag anklagad för att vara far till en 12-åring och nu strax före jul trodde en man som jag känt i flera år att jag var 40...

Anonymous said...

Fortsätter det så här tror de snart att du är far till dig själv.
Själv behöver aldrig skaffa barn då jag utan att behöva säga till får åka på barnbiljett på bussen. (vilket jag finner märkligt, hur många barn har eget visakort som de betalar med, eller är det kutym bland dagens unga?)
En annan historia är när jag under en filminspelning, av den tråkigt nog underskattade himmelska grundämnet, blev misstagen för att vara just en 12-åring, och inte nog med det, jag blev åthutad av en lärare att återvända till min lektion och inte stå där och hänga (med en kamera i ena handen och ett micspö i andra.)

Förövrigt anser jag att du borde skriva ett inlägg om det här. Om inget annat för att underhålla mig.