Tuesday, May 10, 2011

Bara en kort utflykt idag...

fotoutställning, kortedala bibliotek, foto anders n
Dagen började på Kortedala bibliotek där jag och två andra representanter för Bergsjöns fotoklubb satte upp en fotoutställning. Utställningen pågår månaden ut, så ta en titt om du har vägarna förbi. Tyvärr har inte jag några bilder med, detta är bilder från en resa till Berlin, strax innan jag gick med i klubben. När vi hade satt upp utställningen hade halva dagen redan passerat, så jag valde att bara göra en kort utflykt. Det blev en promenad från Bohuslän till Västergötland. Över Göta Älv.

Närmare bestämt här. På bron från Kungälv till Bohus.


göta älv, foto anders n
Göta Älv (Foto Anders N)
Mittpartiet på bron kan hissas upp om det kommer en båt, och är därför inte fullt så stabilt som resten av bron. Jag kan säga som så, att när man står där mitt på bron och beundrar Göta älv i godan ro, och det plötsligt och oväntat dundrar förbi en långtradare bakom ryggen på en, då pirrar det ganska ordentligt i magen. Jag var övertygad om jag alldeles strax skulle bli tvungen att bada...

Blå bohushus (Foto Anders N)
Väl över bron så var jag alltså i Bohus. Där kan man bo i blå hus. Det är ovanligt. Utanför ett av de blå husen stod några gubbar. En av dom undrade om jag var från radion, förmodligen för att jag hade en stor systemkamera hängade om halsen. Min plan var att äta i Bohus, men caféet stängde redan klockan 15, och den lokala pub/restaurangen påminde mig alltför mycket om den i Vänersborg som jag ännu inte har berättat om, så jag ville inte gå in där. Är man bränd så är man. Istället vandrade jag vidare till Surte. Där fanns en helt vanlig pizzeria. Sedan tog jag bussen mot Göteborg, men hoppade av på halva vägen, i Agnesberg. Därifrån gick jag till Hammarkullen där jag tog spårvagnen hem. Byte vid Gamlestadstorget och i Kortedala. Ovanför hållplatsen vid Allhelgonakyrkan i Kortedala svävade en luftballong...

luftballong, kortedala, spårvagnshållplats, allhelgonakyrkan, foto anders n
Luftballong över Kortedala (Foto Anders N)

Och så slutar inlägget där det började, i Kortedala. Naturligtvis var detta bara en mycket kort sammanfattning. Fler bilder från dagen kommer att komma i framtiden. Nu och då. När andan faller på, och inspirationen hunnit komma och gå. Det kan ibland verka som att mina blogginlägg kommer slumpvis, men tro mig, ingenting som har med den här bloggen att göra är någon slump...

1 comment:

Anonymous said...

Nej allt är förståss planerat in i minsta detalj. Ser fram emot fortsättningen, för det här ser lovande ut