Tuesday, March 10, 2009

LRF: Utställning och pris!!!

farfars traktor, lrf, kulturpris, anders nilsson, anders n, fotograf, fototävling, vinnare, vittskövle
Var en sväng i Stockholm i helgen. Fick ett pris, för ovanstående bild. LRF:s Kulturpris 2008!!! Vissa av er läsare har redan snappat upp det på olika vägar - ni som inte har gjort det kan läsa här. Temat i tävlingen var "Vem kör traktorn?", och den enda traktorn i mitt minne var ju farfars gråa Ferguson. Jag har ingen bild av honom när han kör den, för när jag började fotografera på allvar så hade han slutat med att köra traktor. Så min tolkning blev att "ingen kör traktorn". Och det visades bäst i ovanstående bild tyckte jag, och det tyckte uppenbarligen juryn också. Se bilden i större upplaga, och läs min bildtext på min hemsida.

lrf, huvudkontor, nya böndernas hus, böndernas hus, stadshagen, kungsholmen, stockholmNya böndernas hus, på Kungsholmen. Här håller LRF till, och det var där jag hade den stora äran att mottaga priset ur ordförandens hand. På någon av de övre våningarna var det, med utsikt mot Essingeleden.

lrf, fotoutställning, fototävling, vem kör traktorn, anders nilsson, anders n, vinnareTävlingen har resulterat i en vandringsutställning som ska åka ut på turne över Sverige. Så här ser den ut, och du känner säkert igen min bild.

lrf, fotoutställning, fototävling, vem kör traktorn, anders nilsson, anders n, vinnareMen det finns naturligtvis många fler fina fotografier, av många andra duktiga fotografer att beskåda där. Turneplanen är inte fastställd ännu, men första stället den kommer att stanna på är Ungkulturdagarna i Hallunda 20-22/3 och 26/3 är den på LRF Sjuhärads regionstämma i Borås. Titta in om du bor i närheten. Fler platser kommer så småningom, och mer bilder och minnen från helgen i Stockholm kommer att dyka upp här och på bildbloggen den närmaste tiden.

No comments: