Friday, March 13, 2009

KabelTV-bolaget försöker igen...

Igår ringde min telefon, men det var ingen där. Idag för en halv timme sedan ringde det igen, och det var återigen alldeles tyst. Men plötsligt sprakade det till i luren och där dök upp en kille. Han hade lite svårt att höra vad jag sa, men jag hörde honom utmärkt. Han ringde från kabelTV-bolaget. Ni vet, de som jag hade så roligt tillsammans med i Kviberg. De levererar TV och bredband till mig även i den här lägenheten. Inte så mycket för deras goda services skull, utan mest för att jag inte har så många leverantörer att välja på här. Hursomhelst så frågade han om vad jag tyckte om uppkopplingen (fungerar bra, har bara haft avbrott en gång) och vad jag hade för operatör på min fasta telefon... Då kom jag plötsligt ihåg att jag blev uppringd av en kille från samma företag för någon vecka sedan. Jag minns att han frågade om vad jag tyckte om bredbandet, och om vad jag hade för operatör på min fasta telefon. Då berättade jag för honom att jag ringer med IP-telefoni, hos ett företag som är väldigt billigt och har bra service (dosan gick sönder en gång, och jag fick snabbt en ny + att de ringde upp mig inom någon dag och hjälpte mig att installera den när jag hade problem). Det kunde inte kabeltTV-bolaget matcha, så då övergick de till att fråga om vad jag tyckte om TV-kanalutbudet. Jag tyckte det var bra. Då tackade han för sig och lade på. Det tyckte jag var utmärkt. Inga försök att sälja mig några dyra abonnemang som jag inte ville ha.

Dagens kille var lite svårare. Han accepterade också att de inte kunde matcha min IP-telefoni, men frågade mig också om jag visste att en del av min hyra gick till dem eftersom de levererade ett grundutbud av kanaler till mig. Jo, det vet jag (men ibland undrar jag om de vet om det, deras hanterande av mig i Kviberg var knappast ett sätt som man behandlar en kund). Då kom frågan om jag var intresserad av digital-TV. Men nej, jag är inte intresserad av digital-TV. Jag vet nämligen att TV-programmen inte blir bättre i digtal form. De är precis lika bra/dåliga ändå. Bildkvalitén kanske blir något bättre (men för att kunna se det så måste jag ju sitta precis inpå TV-n, och det gör jag inte...) Varför då betala så mycket mer pengar? (99 kr i månaden i 3 månader för tillgång till alla kanaler, och sedan val av ett abonnemang från 39 kronor och uppåt) Jag har ju redan kanalerna, betalar dem genom min hyra, och varför betala för dem en gång till?

Då sa han att de analoga kanalerna skulle försvinna. Det har jag inte hört något om förut. Så då frågade jag NÄR de skulle försvinna. Ja, sa han Eurosport har ju redan dragit sig ur. Det har du väl märkt... Nej, Eurosport har jag aldrig tittat på, och följaktligen inte heller saknat. Han försökte sätta in en snabb stöt och frågade: Visst låter det bra med digital-TV för 99 kr? Men han hade ju inte svarat på min fråga, så jag ställde den en gång till: När kommer mina analoga kanaler att försvinna? Och det visste han ju inte. Men någon gång kommer de säkert att göra det. Och det tror väl jag också. Men någon gång kan vara om ett år, eller om tio år. Så jag bad honom ringa igen när de visste när (/om) mina analoga kanaler skulle försvinna på riktigt...

No comments: