Saturday, July 19, 2014

Sjöbo marknad

Sjöbo, väderkvarn, mölla, Skåne
Sjöbo, Skåne - till skillnad från det andra Sjöbo

Minst ett marknadsbesök hör alltid till den skånska sommaren. Kivik är ju klassikern, men då den på senare år har blivit allt mer piratkopior och allt mindre Piraten, blir det för min del allt oftare den mindre och gemytligare Degeberga. I min faders hemtrakter. Så var det tänkt i år också. Om väderspåmännen på nätet hade kunnat bestämma sig. Nu slutade det med att vi stannade hemma på marknadens första dag, när solen lyste klart och istället åkte dit den andra dagen, där vi möttes av ösregn. Trots att schamanerna, eller kanske jag ska kalla dem scharlatanerna, påstått att det skulle vara tvärtom...

Så kom det sig att jag några dagar senare istället för första gången besökte Sjöbo marknad. I min moders hemtrakter...

SjöboSjöbo marknadSjöbo marknad, gästgiveri, gästgivargård
Sjöbo gästgivargård

 Sjöbo marknad
Och inte nog med att vädret var strålande - Kanske lite för strålande, men bättre det än regnvått - Sjöbo marknad, som i år fyllde 150 år, visade sig vara ett intressant mellanting mellan Kivik och Degeberga. Och jag åkte därifrån langosfylld och en bok och en byxa rikare. De riktiga äventyren började däremot inte förrän på hemresan. Det brukar vara så...

No comments: