Thursday, January 15, 2009

Ny lägenhet - Nytt bredband...

Har återupptagit kontakten med min gamle vän kabelTV-bolaget igen. Denna gång inte angående TV:n, för den fungerar alldeles utmärkt i den här lägenheten. Däremot ingår inte bredband, som i Kviberg, så jag valde att skaffa abonnemang hos KabelTV-bolaget, då de trots allt redan har dragit in en sladd i lägenheten. Detta bredband skulle levereras inom en vecka, så en vecka innan jag åkte upp här så beställde jag ett abbonnemang från deras hemsida. De skulle skicka ett modem, som enligt orderbekräftelsen "inom en vecka skulle levereras till närmaste postkontor eller utlämningsställe".

I måndags kom jag upp här. I posten fanns lite smått och gott, men ingen försändelse från bolaget. Mycket underligt. Men jag gick ner till mitt lokala postombud och frågade om de möjligtvis hade fått in något paket som låg och väntade på mig.
-Mycket möjligt, sa den vänliga damen. "Men har du inte fått någon lapp i posten med ett nummer på, så kan det vara lite svårt att hitta..."
-Men om det är från kabelTV-bolaget, och adresserat till mig?
-Om det är från kabelTV-bolaget, så finns det inte här. De skickar med vår konkurrent (vi kan kalla dem Jiver)
-Var hittar jag det då?
-På macken.

Jag tackade så mycket. Tyvärr var det inte på macken bredvid postombudet, utan två hållplatser och en rask promenad bort. Där letade de fram paketet, trots att det inte var adresserat till mig. Det stod bara mitt namn, och vi är några stycken i Göteborg som heter som jag. Men jag löste ut det och tog hem det. Det tog ungefär en timme, sedan var bredbandet igång. Förvånansvärt smidigt ändå. Men hur skulle jag veta att, och var, paketet skulle hämtas?

Svaret fick jag idag. Med posten kom en paketavi från Jiver. "Ditt paket har kommit", och så adressen till macken. Men avin var daterad den 9:e(!). Det har alltså tagit den 6(!!!) dagar att nå fram till mig. Inte alltför smidigt det där...

Och hade inte jag sprungit runt bland postombuden över halva stadsdelen så hade de inte klarat leveransen inom sju dagar. Och hade inte damen på Postombudet här bredvid vetat vart kabelTV-bolaget brukar skicka sina leveranser, så hade jag inte vetat vart jag skulle springa. Det verkar fortfarande som om kabelTV-bolaget vill att jag (och damen på postombudet) ska arbeta gratis åt dem. Dessutom kunde vem som helst ha löst ut paketet innan dess, för jag kunde det, utan att visa upp vare sig avi eller legitimation. Jag tror att kabelTV-bolaget och Jiver får se över sina rutiner...

No comments: