Wednesday, September 16, 2015

Att inte veta det som alla andra vet...

Plötsligt en morgon fanns det bara där. Norrbottenstrafikens lokalkontor i Haparanda/Torneå Resecentrum. Jag letade efter det då jag var på mössjakt. För att fråga var de hade gjort av min gamla. Då syntes det inte till. Nu hade jag visserligen en ny svart, snygg, mjuk, varm, härlig och alldeles lagom stor mössa. Men det var en kvart till min buss skulle gå. Så jag kunde ju alltid gå in och fråga. Om de skulle ha råkat hitta den så är ju faktiskt två mössor bättre än en...

Det måste vara något slags lönndörr, tänkte jag. För mitt i det som två dagar tidigare bara var vägg, stod nu en dörr välkomnande öppen. Där inne fanns en disk. Och inte så mycket mer. Ingen personal. Men jag hörde en gubbe prata i ett inre rum. Efter ett par minuter kom han ut till mig.

"Hej", sa han.
"God morgon...", sa jag.
"Vad kan jag hjälpa dig med?" frågade han.
Om man har glömt något på bussen. Vart tar det vägen då?
"Vad har du glömt?"
Mössan.
"Men du har ju en mössa på dig?"
Ja, jag har köpt en ny. Men jag vill gärna ha tillbaka den gamla. Har ni hittat någon?
"Vet inte. Här är den i alla fall inte. Vi städar inga bussar här. Vilken linje var det?"
Bussen från Pajala. I måndags eftermiddag.
"Jaha...men är det inte Tapani som kör den?"

Tapani? Ett finskt namn. Minnen av en finsk skolvaktmästare hemma i Olofström dök upp i mitt huvud.

Det är möjligt att han hette, sa jag. Han var rätt trevlig. Det var därför jag glömde mössan. Vi började snacka om var jag skulle gå av och så...
"Men då så. Då kan du ju ringa till Tapani och fråga..."

Sa gubben vänligt. och därmed var samtalet tydligen slut. Han återgick till sitt arbete innan jag hann ställa lämpliga följdfrågor. Som:

1: Vad har Tapani för nummer?
2: Vad heter han mer än Tapani? Om jag ska kolla på Eniro...
3: Finns det mer än en Tapani i Haparanda? Eller bor han i Torneå? Eftersom han är finne...
4: Är Tapani Busschaufför så känd att jag förväntas veta svaret på alla föregående frågor?


Det verkade förvisso så. Jag hann inte forska mer i detta. Jag hade en buss att passa.

En googling på "Tapani Busschaufför Haparanda" visar att "Tapanis Buss" är ett bussbolag i Haparanda. Grundat 1952 i Kukkola (en by strax norr om Haparanda) av Anders(!) Tapani. De kör vissa turer åt Norrbottens Länstrafik. Det var alltså inte chauffören gubben pratade om, utan bolaget. När han sa "Ring Tapani" menade han "Ring bussbolaget". Alla i Haparanda vet säkert vad "Tapani" är. Men hur skulle jag kunna veta det?

No comments: