Sunday, July 19, 2015

Rosa Kaninfrukt???

När man reser på sytrådsbudget får man passa på att dra nytta av allt som är gratis. Då tänker jag inte bara på sol, vind och vatten - det som naturen har att erbjuda, utan även det som vandrarhemmets skåp och hyllor har att erbjuda. Det vill säga det som tidigare gäster har lämnat kvar. Halvfulla pastapaket, halvfulla ketchupflaskor, halvfulla schampoflaskor och halväten frukt. Vad gäller livsmedel rekommenderas en koll på bäst före-datum samt grundläggande besiktning meddelst ögon och näsa. Vissa efterlämnade varor kan ha några år på nacken...

I duschen på vandrarhemmet i Kiruna fanns ett stort urval av halvfulla schampoflaskor. Jag hittade dessutom en flaska med hårbalsam. Varför inte? tänkte jag. Kanske är det balsam mitt oregerliga hår har saknat alla dessa år. Numera har jag inte så mycket hår. Men det jag har är desto oregerligare.

hårbalsam
Enligt baksidestexten: "Balsam med kamomillextrakt ger näring åt torrt och skadat hår, och tar hand om håret slinga för slinga, från rot till topp. Resultatet är ett lent, skinande och livfullt hår..."

Det lät precis som vad jag behövde. Kamomill. Vilket härligt namn på en växt. Låter mjukt, milt och naturligt. Lär hjälpa för matsmältningen också. Kanske inte om man gnider det i håret. Men man vet ju aldrig...

"Massera in i fuktigt hår. Låt verka 1-2 minuter och skölj sedan håret noggrant..."

Jag masserade in det i mina fuktiga hårstrån. Medan det verkade, läste jag vidare på flaskan. Innehållsförteckningen närmare bestämt:

innehållsförteckning, rosa kanin

"Ingredienser: Aqua, Alcohol, Behentrimonium Chloride, Cetyl Alcohol, Isopropyl Alcohol, Benzyl Alcohol, Bis-Aminopropyl Dimethicone, PARFUM, Propyle Glycol, Disodium EDTA, Polysorbate 20, Linalool, Butylphenyl Methylpropional, Hexyl Cinnamal, Sodium Hydroxide, Benzyl Salicylate, Citronellol, Limonene, Magnesium Nitrate, Rosa Canina Fruit Extract (!), Chamomilla Recutita Flower Extract, Phenoxyethanol, Methylparaben, Methylchloroisothiazolinone (!!! Pust, pust...), Narcissus Jonquilla Extract, Magnesium Chloride, Butylparaben, Methylisothiazolinone, Ethylparaben, Propylparaben."

Det var rätt mycket mer än kamomill. En ryslig massa alkohol... Och vad i hela friden är Rosa Kaninfruktsextrakt? Kan det vara en hallucinogen bieffekt av all alkoholen?

2 comments:

Anonymous said...

Innebär det att den är lämpad för veganer? Eller?

T'syf ~pl said...

Förmodligen. Rosa elefanter däremot (som tydligen också är frukter), ska man se upp med. De är nämligen rödlistade.