Friday, November 7, 2014

Kontrollbehov...

Jag nuddade vid ett viktigt ämne i mitt förra inlägg om min TV. Som jag skrev krävs det numera två fjärrkontroller bara för att titta på TV. En för att byta kanal (på boxen) och en till allt annat. Det låter som ett ganska litet problem egentligen, men då får man tänka på att TV:n bara är en av många elektriska apparater i ett vanligt hem. Och en stor del av dem har fjärrkontroller. Jag är definitivt inte någon storsamlare av elektriska prylar (utom möjligen kameror), men icke desto mindre ligger det just nu åtta(!) fjärrkontroller på min digitala TV-box...

lots of remotes, remote control, remote controls, massor av fjärrkontroller, för många fjärrkontroller, stor hög med fjärrkontroller

fjärrkontroller
Uppradade på golvet så här så ser de något mer överskådliga ut, men det är fortfarande en bedrift att kunna komma ihåg vilken som går till vilken maskin...

fjärrkontroll, remote control
Nummer 1 går till TV:n. Den nya alltså. Den som bara
fungerar tillsammans med...

fjärrkontroll, remote control
Nummer 2. Som går till den nya digitalTVboxen.
Så långt allt väl...

fjärrkontroll, remote control
Nummer 3 går till DVD-spelaren. Som även är inspelningsbar.
Fortfarande inga större problem.

fjärrkontroll, remote control
Nummer 4 går till en gammal VHS. Den fungerar utmärkt, men används sällan nuförtiden. Adresslappen satte jag på när jag lånade ut videon till skolan i Gamleby. Men adressen var inaktuell redan då...

fjärrkontroll, remote control
Nummer 5 är fjärrkontrollen till den gamla TV:n. Ja, den åkte ut. Men den här fjärrkontrollen är en gammal vän. Vi har ätit frukost tillsammans i tio år. Då kan man inte bara slänga ut den hur som helst...

fjärrkontroll, remote control
Nummer 6 kände jag inte igen när jag såg den, men en googling på märket avslöjade att det tydligen är en fjärrkontroll (piratmodell) till min systemkamera.Vilket låter som en bra och praktisk grej, även om jag aldrig har använt den...

fjärrkontroll, remote control
Nummer 7 kunde jag däremot direkt identifiera. Det är en en fjärrkontroll till en VOLVO. Det märkliga i sammanhanget är att jag inte har någon VOLVO. Jag har ingen bil överhuvudtaget och har aldrig haft någon. Jag har som du säkert vet inte ens körkort...

fjärrkontroll, remote control, okänd, uknown
 Nummer 8 hittade jag på mitt skrivbord efter att ha installerat den nya TV:n och den nya digitalboxen. Men de har ju redan fjärrkontroller. Samsung, står det på den. Precis som den gamla TV:n. Men den fjärrkontrollen har jag ju också kvar. Och den här är fortfarande ny, obegagnad och inplastad. Varken spisen, kylen, frysen, mikrovågsugnen, det nya bredbandsmodemet (eller det gamla), nya eller gamla datorn, någon kamera, skrivaren, radion, brandvarnaren, dumfånen, den vanliga telefonen, IP-telefoniboxen eller eltandborsten är en Samsung. Jag har inte den blekaste aning om var denna fjärrkontroll har kommit ifrån. Och inte vart den leder... Har du?

No comments: