Friday, August 30, 2013

Båten med stort B (en rysligt stor båt)

M/S Mærsk Mc-Kinney Møller, världens största skepp, maersk line, danskt fartyg, rederi, worlds largest ship, danish container ship, denmark, göteborg, göteborgs hamn
Ibland händer det stora saker här i Göteborg. Som när båten kom. Ingen visste vad den hette. Det behövdes inte, det räckte med att säga "Båten". Göteborg är fullt av båtar, men alla visste vilken man menade. Strax efter att jag tagit ovanstående bild mötte jag en av fotoklubbarnas ordförande med hustru. De undrade om jag hade varit och tittat på "Båten". En stund senare till mötte jag två för mig okända äldre damer. De frågade mig om vägen till "Båten". Vilken båt? undrar du förstås nu om du inte bor i Göteborg. Jo M/S Maersk McKinney-Möller naturligtvis. Världens största båt. Inte den längsta, det finns någon som är ett par meter längre, men definitivt den rymligaste. 399 meter lång och 59 meter bred. Rymmer 18270(!!!) containrar. Vackert blå i färgen, för övrigt kanske inte det skönaste som skådats. Containerfartyg är sällan det. Uppkallad efter den nyligen avlidne danske redaren med samma namn. Båten låg ett dygn längst ute i Göteborgs hamn. Många passade på att ta sig en titt. Enklast var det att skåda den från andra sidan älven...

M/S Mærsk Mc-Kinney Møller, världens största skepp, maersk line, danskt fartyg, rederi, worlds largest ship, danish container ship, denmark, göteborg, göteborgs hamn, båt, gothenburg, gothemburg, harbour, swedish, west coast
Det är svårt att få en uppfattning på bild om hur stor en båt verkligen är, om man inte har något att jämföra med. Det bästa i den vägen jag lyckades hitta var ovanstående rundtursbåt som strax dök upp. Den tog en tur med nyfikna som ville ta en närmare titt på underverket. Jag läste om det i en större tidnings nätupplaga på morgonen. Där stod att om man ville åka med så skulle man bege sig till en speciell plats i hamnen. "Först till kvarn gäller". Jag hann inte dit och nöjde mig med att beskåda på avstånd.

När jag kom hem igen och åter öppnade samma tidnings nätupplaga, var den tidigare artikeln ersatt av en huvudnyhet: "Många besvikna när biljetterna tog slut." Man berättade nu om att ingen av de som begett sig till den plats där båten skulle avgå, hade fått någon plats. De var nämligen slutsålda i förväg sedan länge. I förbifarten nämndes att "en tidigare artikel i denna tidning kunde missförstås...". Denna bisats försvann spårlöst efter någon timme. Artikeln finns kvar, men nu framgår det inte längre att de som gjort folk besvikna var tidningen själv, som (avsiktligt?) lurat dem. Jag förmodar att det är så man skapar egna nyheter...

No comments: