Wednesday, February 15, 2012

Tidernas mest uppseendeväckande automatgenerade mailsvar

Mina gamla vänner på kabel-TV-bolaget (GåBort) har gett mig huvudbry igen. Det är knappast första gången, som du som är flitig läsare säkert vet. Om inte så är det bara att gå tillbaka till mina allra första inlägg på den här bloggen så ska du få läsa om vårt första möte. Sedan finns det nya med jämna mellanrum under åren. Fram tills nu idag. Vad exakt det rör sig om den här gången, kommer jag att återkomma till i ett senare inlägg, men jag kan berätta att jag precis har suttit och skapat ett långt och välformulerat meddelande till deras kundtjänst. När jag skrivit färdigt skickade jag mailet till den mailadress de anger på sin kontaktsida.

Efter ett par minuter fick jag ett automatgenerat svar. Du vet ett sådant man får ibland. Vanligtvis brukar det stå ungefär:

Detta är ett automatgenerat svar för att bekräfta att vi mottagit ditt meddelande. Vi kommer att besvara det så fort vi kan, vanligtvis inom 24 timmar. Tack för dina synpunkter.

Alternativt så kan det stå:

Du har mailat till handläggare Nisse Persson. Nisse Persson är just nu på segelsemester i Karibien till och med den 24/2. Räkna inte med ett svar förrän tidigast en vecka efter detta datum.

Du vet vad jag menar, du har säkert fått ett par sådana du med. Däremot skulle det verkligen förvåna mig om du fått ett sådant meddelande som det jag fick just precis nu. Det löd nämligen så här:

Hej! Tack för att du hört av dig till XXX XXX. För att din fråga ska bli besvarad behöver du använda dig av vårt frågeformulär, om du klickar här dirigeras du direkt dit.


Jag skojar inte. Det stod faktiskt så. Jag har mailet kvar om du vill se. Jag ska bara hitta min haka först. Jag tappade den, och den ligger någonstans bland dammråttorna mellan bokkassarna under skrivbordet. Tack för ditt mail. Men det duger inte. För att få svar måste du skicka in din fråga en gång till, på ett helt annat sätt?

Är de på riktigt? Varför har deras kundtjänst en mailadress om de inte svarar på de mail som man skickar dit?

No comments: