Thursday, April 22, 2010

Jag - en V.I.P.

Angeredsbron i kvällssol. På väg hem mot Göteborg från norr.
(Foto Anders N)

Små plastkort med magnetremsa kan ge dig status. Det är allmänt känt. Om det så är ett medlemskort till en exklusiv klubb, ett American Express eller för den delen ett Regionen runt i 30 dagar. Häromdagen behövde jag inte visa biljett för konduktören på hemresan. Jag hade precis satt mig tillrätta, och konduktören kom mot mig genom mittgången. Jag sträckte mig mot bröstfickan. "Nejnej" sa han. "Ditt kort kommer man ihåg". Det visade sig nämligen att jag hade åkt med honom på utvägen några timmar tidigare. Och han kom fortfarande ihåg mig. Jag brukar vara imponerad över att konduktörerna vet vilka passagerare som är nypåstigna, och kommer ihåg vilka som de redan kollat. Det gäller tydligen att ha gott minne. Men att de har så gott minne, att de minns passagerare som åkt flera timmar tidigare, det visste jag inte. Man känner sig lite speciell vid sådana tillfällen. Som en V.I.P, en Very Important Person. Men det gäller att inte bli styv i korken. Det är inte du som är något speciellt. Det är bara ditt plastkort...

No comments: