Sunday, August 16, 2009

PlanketGBG 2009 - Planket i Göteborg

Så var det då äntligen dags för årets efterlängtade upplaga av utomhusfotoutställningen PlanketGBG. I år var det som synes inget plank, men att säga att man skulle "visa bilder på nätet" låter ju inte så spännande som det är att "visa dom på Planket". Hursomhelst, jag deltog med en liten samling bilder på temat "Gubbar i keps", ett motiv som alltid har intresserat mig. Det var både bekanta och obekanta gubbar, från olika delar av Sverige och Italien, på bilder tagna mellan 1998 och 2009.

planketgbg, 2009, planket, göteborg, foto, utställning, utomhusRegnet hängde i luften, men alla lyckades få upp sina bilder innan det började. Sedan kom det några spridda droppar under dagen, men det var inte förrän klockan 16 (utställningen varade mellan 11-17) som det brakade loss på allvar.

planketgbg, 2009, planket, göteborg, foto, utställning, utomhusVissa gick rakt förbi mina bilder utan att titta, medan andra lätt kunde identifiera sig med mina motiv...

planketgbg, 2009, planket, göteborg, foto, utställning, utomhusDet kom inte lika många besökare som förra året, förmodligen mest på grund av vädret. Men en hel del människor hann ändå med ett besök under dagen.

planketgbg, 2009, planket, göteborg, foto, utställning, utomhusFlaskorna med påklistrade bilder tillhörde utställningens yngste deltagare.

sigge, persson, planketgbg, 2009, planket, göteborg, foto, utställning, utomhusSigge Persson var förmodligen utställningens äldste deltagare. Han visade dubbelexponerade päronstilleben som han tagit med sin Hasselbladskamera.

sigge, persson, västra frölunda, planketgbg, 2009, planket, göteborg, foto, utställning, utomhusSigge Persson är född 1923, har varit fotointresserad sedan 30-talet, och har fotograferat sedan 1940-talet. Hoppas man får hålla på lika länge.

planketgbg, 2009, planket, göteborg, foto, utställning, utomhusDetta var tveklöst utställningens snyggaste ram...

planketgbg, 2009, planket, göteborg, foto, utställning, utomhusNär klockan blev fyra och det började regna på allvar så blev det full fart på utställarna...

planketgbg, 2009, planket, göteborg, foto, utställning, utomhusRegnskydd upp, och bilder ner...eller om det var tvärt om...

planketgbg, 2009, planket, göteborg, foto, utställning, utomhusAnnars började bilderna snart se ut så här. Bilderna till höger är tagna med en riktigt gammal teknik som kallas "våtplåt", vilket var minst sagt ironiskt i sammanhanget...

planketgbg, 2009, planket, göteborg, foto, utställning, utomhusTill höger ser vi mycket fina bilder från Hammarkullefestivalen, tagna av Mehrdad Modiri.

1 comment:

Margareta said...

Hej!
Så kul att se min far, Sigge Persson, vid "Planket". Jag har lärt mig mycket av honom om att se "bild", komposition mm. Nu så planerar han för sin 90års-utställning. :))
Själv så fotar jag bla för inspiration till mitt intresse att skapa i tyg, framförallt ArtQuilt. Om du är intresserad så kan du se lite av vad jag skapar här: http://home-and-garden.webshots.com/album/558697851lMCeIT
Hälsningar Margareta