Monday, March 12, 2007

Betalning för icke utnyttjad tjänst...

När jag bodde i Frölunda i höstas hade jag telefon och bredband från T****. När jag flyttade därifrån sade jag upp abonnemanget. Nu har jag fått en räkning för bredbandet under första kvartalet det här året, trots att jag inte funnits i närheten av det aktuella telefonuttaget. OK, jag hade en 18 månaders bindningstid på bredbandet, men...

Eftersom jag inte använt uppkopplingen, inte haft telefon, och inte bott i den aktuella lägenheten, så tycker jag att det borde vara möjligt att skjuta på mina återstående 11 månader tills dess att jag startade upp mitt abonnemang igen...Låter det orimligt?

Jag har ingen lust att betala för något som jag inte använt.

Jag har inget telefonabonnemang i min nya lägenhet. Har ingen lust att skaffa något nu heller. För att inte behöva betala återstående 11 månader för ett icke utnyttjat bredband, så har jag överlåtit det till en annan person. Jag tycker det vore rimligt att överföra de två icke utnyttjade månaderna till den andra personen, och alltså förlänga dennes bindningstid motsvarande tid. Då utnyttjas tjänsten, och betalas av den som utnyttjar den. Den här personen accepterar det. Men naturligtvis gör inte T**** det...

Det är ju inte särskilt klokt av dem. De hade ju fått pengarna för sina 18 månader i vilket fall.

Vad de nu får, är en missnöjd kund som inte kommer att anlita dem igen (Jag), samt att det inte är särskilt troligt att den övertagande kunden kommer att fortsätta abonnemanget när bindningstiden är över, så de kommer ända bara att få betalt för 18 månader...

Någon drog en jämförelse med att en tandläkare tar betalt även om man inte dyker upp på sin avtalade tid. Självklart, han åker till jobbet, är där den aktuella tiden, och hade kunnat behandla en annan patient om han vetat att man inte skulle komma. Men är det verkligen samma sak med T****? Hade den arbetare som står och vevar mitt bredband nere i katakomben under stan kunnat gå och veva någon annans bredband om han vetat att ingen däruppe använde det? Vad kostar ett bredband som inte används? Vad kostar en förlorad kund? Det tål att fundera på i alla fall...

No comments: