Tuesday, February 6, 2007

Konsten att göra en felanmälan...

Trivs bra i den nya lägenheten. Trivs mindre bra med det faktum att kabelteven inte kan visa ordentlig bild. Alla kanaler ser ut som min spårvagnsbild (se tidigare inlägg). Snöstorm helt enkelt. Igår kväll slocknade TV6 helt, fast den är tillbaka nu.

Jag mailade om detta, först till fastighetsskötaren, som hänvisade till kabeltevebolaget. Jag gick in på deras hemsida, testade allting i deras felsökningsguide, åkte till Clas Ohlson och köpte en ny antennsladd för att se om det var den det var fel på, det var det inte. I morse mailade jag till kabeltevebolaget. Jag skrev en lång och omfattande beskrivning av mitt problem och vad jag gjort för att utesluta att det var fel på min utrustning. Deras kundservice svarade att en av mina grannar hade anmält samma problem, och bad mig ringa deras kundservice(!) och göra en felanmälan (Vad var det jag precis hade gjort då?). Så jag ringde det nummer som stod i mailet. Efter att ha uppmanats knappa in mitt kundnummer (har jag inget) eller personnummer (har jag förvisso ett, men det godtogs inte) så fick jag välja TV-frågor, och teknisk support och så sattes jag i kö.

Vi är 66 personer som gör allt för att ta emot ditt samtal så snabbt som möjligt. Du är nummer 9 i kön...(ett par minuter senare)...du är nummer 5...nummer 1...nummer 1...

Jag kopplades till en telefonist. Men allt jag hörde var ett avlägset knattrande. Efter ungefär två minuter svarade en kille. Han lyssnade på vad jag hade att säga, kunde se att flera felanmälningar gjorts i mitt hus, men kunde inte hjälpa mig mer. Däremot fick jag ett direktnummer till teknikavdelningen, det var nämligen de som hade hand om det hela nu. Så jag ringde numret jag fått:

Vi är 24 personer som gör allt för att ta emot ditt samtal så snabbt som möjligt. Du är nummer 1 i kön...(ett par minuter senare)...du är nummer 1...nummer 1...

En tjej svarade. Jag förklarade mitt problem en gång till. Hon förklarade att jag fått fel nummer. Men hon erbjöd sig att ringa upp och koppla mig rätt...Och hon ringde upp mig och kopplade mig...

Vi är 63 personer som gör allt för att ta emot ditt samtal så snabbt som möjligt. Du är nummer 15 i kön...(ett par minuter senare)...du är nummer 15...nummer 15...nummer 15...nummer 14...nummer 9...nummer 3...nummer 1...

En tjej svarade. Hon lät precis som den förra, men den här gången var jag faktiskt rätt. Jag förklarade mitt problem, och att bilden faktiskt inte är lika dålig på alla kanalerna (en är sämre) och hon lovade att de skulle ordna problemet så snart som möjligt...vi får väl se...

No comments: