Gick nyss in på
PostNords hemsida för att köpa frimärken. När jag klickade på önskad produkt möttes jag av följande meddelande:
Tekniskt fel - Tillfällig lösning: vänligen rensa cache-minnet (webbhistoriken) och starta om din browser eller försök igen senare
Visst, det lät lite märkligt, men som 99,9% av Sveriges befolkning gjorde jag som jag blev tillsagd när en så stor och pålitlig institution som Postverket, förlåt Posten, förlåt PostNord sa till mig. Tacksam för att jag inte behövde
såga upp ett nytt brevinkast i dörren, inte sitta hemma och vänta en hel dag på en
hemleverans som aldrig dyker upp och sedan bli tvungen att åka ett par mil till närmaste postombud för att hämta den, inte
ge mig ut och gå längs vägarna för att se om det någonstans kanske står en låda med brev, varav något råkar vara till mig eller bara helt enkelt
vänta någon dag extra för att det inte finns någon brevbärare som har tid att dela ut mitt brev just nu. Nej, i den jämförelsen är det trots allt ett ganska litet besvär att tömma webbhistoriken och starta om webbläsaren.
Jag följde instruktionerna. Tror du det hjäpte? Nej, naturligtvis inte. Fortfarande samma felmeddelande. Och inga frimärken...
Sedan läste jag meddelandet en gång till. Och funderade. Varför skriver man på det här viset? Att det är ett tekniskt fel råder det ingen tvekan om. Men då felet bara dyker upp när jag ska köpa frimärken (och inte när jag kollar mailen, bankkontot, utrikesnyheterna, vädret, TV-tablån eller det lokala soptömningsföretags blanketter för dispens vid innehav av egen kompost) kan ju knappast felet ligga i min dator. Eller hur? Och då hjälper det naturligtvis inte att jag tömmer min privata webbläsarhistorik. Det enda jag kan göra är att försöka igen senare. Vilket det ju också står på slutet.
"...eller försök igen senare." Allt detta vet naturligtvis PostNord. Varför skulle de ha ett felmeddelande på sin hemsida som handlar om ett fel i min dator?
Varför skriver man då inte bara:
"Vår hemsida har lagt av igen. För femtielfte gången. Försök igen senare."
Min teori är att man försöker dölja sitt eget ansvar. I stället för att säga rakt ut att man har ett system som inte fungerar, slänger man in lite meningslös information som insinuerar att det
kanske är kundens dator det är fel på. Fast man vet att det inte är det. Förmodligen för att kunden inte ska våga klaga. Ett alternativt felmeddelande, men med i princip samma betydelse, skulle kunna lyda:
"Tekniskt fel. Det går inte att beställa frimärken på vår hemsida just nu. Testa att lämna datorn och gå till närmaste toalett och spola i den ett par gånger. Kanske vår hemsida fungerar sedan. Om inte så försök igen senare..."
När man formulerar det så istället inser nog de flesta det absurda i situationen. Men man kanske inte ska se allt så negativt. Kanske de bara vill hjälpa mig med lite förslag på en kreativ sysselsättning, jag har ju säkert ändå inget bättre för mig, medan jag väntar på att hemsidan ska fungera och jag kan köpa de där £¤&§@ frimärkena någon gång...